onsdag den 27. juni 2012

Peak Oyl Elite Long liggeunderlag - review

Jeg fik i vinters et nyt liggeunderlag. Peak Oyl Elite - Long fra Hyalite ( dengang hed det Pasific outdoors)


Jeg havde forskellige overvejelser omkring valg af ligge underlag.
For det første, ville jeg have et underlag der ikke fyldte for meget. Det sidste jeg havde var mildest talt ikke særlig kompakt sammenpakket.

Valget faldt derfor også på et underlag der er 51 cm bredt. Dette var jeg egentlig helt sikker på var det rigtige valg for mig, 51 cm det er da rigeligt. Men jeg er nu vågnet op ved siden af underlaget et par gange og har tænkt at 60 cm vist havde været bedre. Men jeg er nu ved at have vænnet mig til det. Underlaget er forsynet med en kanal i begge sider, som dels er højere end resten af madrassen, og derfor skulle virke som sengehest så man ikke så let falder af (virker ikke særlig overbevisende) og dels skulle tjene det formål at de hurtigt fordeler luften i underlaget, så den hurtigere tager luft til sig og er lettere at tømme for luft igen.

Underlaget er 3,8 cm tykt. vel en standard tykkelse. Igen var det en afvejning mellem komfort og pakke volumen. Jeg har haft en tendens til at købe for stort, så denne gang var det pakkevolumen der fik lov at bestemme. Jeg er hverken hardcore vandrer eller jægersoldat, så jeg er vandt til at ligge med en topmadras der er dobbelt så tykt som dette underlag, og derfor ikke særlig hårfør.
Men er den så tyk nok eller hvad? Jeg tror at øvelse gør mester. Jeg er kun en gang vågnet og har haft ondt i ryggen, og det tror jeg ganske enkelt skydes at jeg havde pustet den for hårdt op. Jeg er kommet frem til, at jeg opnår den bedste komfort hvis den er pustet op, så jeg lige præcist ikke rører jorden med rumpen når jeg ligger ned. Så er den egentlig meget godt.
I forhold til skumkernen skriver forhandleren:

Skumkernen er stadig skåret i en kombination af den vaffelformede Matrix™ Die Cut -konstruktion, som Hyalite selv har udviklet, og tværgående luftkanaler i den øverste del af underlaget. Peak Oyl Elite er på den øverste del desuden forsynet med paneler af Zero-Loft™ Aerogel®, der er et nanoteknologisk materiale, som, grundet sin lave varmeledningsevne, sikrer 10-15% bedre isolering i forhold til traditionelle skumtyper. 

 Jeg har valgt Long modellen.
som det fremgår så har den en god længde til mig. på papiret er den 198 cm. 

Pakkevolumen er meget overbevisende.
Den kan dels pakkes, hvor luft kanalerne foldes ind, og den foldes på midten før den rulles, så har den en pakkevolumen på 22x16 cm, og kan med lethed pakkes ned i den rummelige pakpose der medfølger. 
Når jeg har den med i kajakken fortrækker jeg at folde luftkanalerne ind og så rulle den sammen, så fylder den 40x12cm, og passer lige ude i fronten af kajakken. Den medfølgede spændestrop er konstrueret så smart at den kan spændes om underlaget og holde det sammen når den pakkes på begge måder. 
 Jeg er lige ved at tro at den også kan være i en Greenland touring kajak :-)

Konklusion: 

Jeg syntes at det er et rigtig godt underlag. den virker gennemtænkt og i høj kvalitet. Som jeg har været inde på, så skal man selvfølgelig overveje komfort og størrelse i forhold til pakkevolumen. 
Jeg kan varmt anbefale dette produkt. 
Jeg har købt den hos Friluftslageret.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar